Recensies roman De Erfschat

• Home
  • Informatiepagina's
  • Recensies roman De Erfschat

Bestel roman De Erfschat

• ‘Steengoede indringende roman over jeugdzorg!  Wauw… wat een steengoed boek heb ik net gelezen. En dat zeg ik echt niet heel snel! De Erfschat leest als een trein. Je stapt in en wilt niet dat hij stopt op een tussenstation, je wilt door naar het einde. Het houdt de aandacht vast alsof je een psychologische thriller leest, maar heeft de diepgang die een goede roman nodig heeft. Daarnaast is de afronding zeer goed gedaan. De cirkel is rond, op vele vlakken. Voor een debuut vind ik dit absoluut van grote klasse.’

Linda Pereboom, recensent Stoer Leesvoer

• ‘Een boek dat iedereen zou moeten lezen en dat zeker ook voor de oudere jeugd geschikt is. Een echte aanrader!’ De erfschat is een boek dat je aandacht gevangen houdt door de prettige en toegankelijke schrijfstijl van de auteur, maar zeker ook door de diepgang van de beschrijving van de karakters, het invoelingsvermogen en de misstanden die bij Jeugdzorg voorkwamen. Hoe de schrijfster oorlogstrauma’s en de thema’s die binnen de jeugdzorg speelden met elkaar verweeft, is op een indrukwekkende manier beschreven.’ Hannie van Grol, recensent In de Boekenkast

• ‘De Erfschat is in meerdere opzichten een indrukwekkend verhaal. Hoe de gebeurtenissen in wat ze destijds Indië noemden jonge mannen voor het leven tekenden: ik vond het overtuigend hoe Marlene van Steensel dit beschrijft, ook hoe zij hun trauma’s overdroegen op hun gezin.’ 5 sterren-lezersrecensie Hebban.nl

• ‘De Erfschat heeft mij als 15-jarige enorm veel gebracht, een geweldig boek om te lezen.’ Catinca, 5 VWO

• ‘De Erfschat is een indringend, levensecht boek’

Boekentip Hans Loeve, Boekverkoper van het jaar 2023

• ‘Marlene van Steensel heeft met deze debuutroman een onvergetelijk en actueel boek geschreven. Ze beschrijft op indringende wijze hoe Lotte zich staande houdt in de onveilige situaties thuis, in het jeugddorp waar zij geplaatst wordt, in de relatie tot de mensen om haar heen. Tot alles verandert door een vreselijke gebeurtenis. Een boek  dat gelezen moet worden! ‘Ada Ruiter,(ex)-boekverkoper, onlangs onderscheiden met zilveren speld KVB

En Eerder:

‘Deze roman is pijnlijk actueel en relevant’ HANS BOUMAN, recensent Volkskrant

‘Ik heb gehuild en gelachen. Een prachtig verhaal met sterke verbanden met het koloniale verleden en hoe die onverwerkte trauma’s doorwerken in onze samenleving’ MIKO SERKO MAMORIBO CARELS

‘Het boek legt thema’s bloot die nog steeds spelen binnen de jeugdzorg: de openlijke discriminatie, voelbare machtsverschillen en schrijnende stigmatisering. Een must read!’
ANNEMIEK HARDER, bijzonder hoogleraar orthopedagogiek, Erasmus Universiteit

‘De auteur heeft de thematiek met humor en als een psychologische thriller beschreven, waardoor het boek een echte pageturner is’ YVONNE KOOIJMAN, BE4YOU2

'Ik heb je boek in één ruk uitgelezen. Heel knap hoe je het persoonlijke en het algemene en het politieke op een spannende en indringende manier met elkaar vervlochten hebt. Een stevig en krachtig borduurbeeld. Ik zal mijn collega’s van Koel Jeugdzorg attenderen op jouw boek. Nogmaals dankjewel hiervoor JELTJE RIJKS, Systeem Therapeut

'Ik ben onder de indruk; het heeft me geraakt. Het is je geweldig goed gelukt om te laten ervaren en voelen hoe eenzaam en overgeleverd een kind in die omstandigheden is, hoe onbeschermd en kwetsbaar. En tegelijkertijd hoe sterk, weerbaar en ontvankelijk voor alles wat (wel) mooi en goed is in het leven.  Er zit veroordeling en begrip tegelijkertijd in, zwaarte en lichtheid, horror en humor, verslagenheid en levenslust, een persoonlijk verhaal en een collectieve geschiedenis. .... Laat het je studenten, zorgpersoneel enz lezen!! Wat een krachtig en waardevol werk. ANKIE LEMKENS, cultureel Antropoloog, onderzoeker Trimbos instituut.

DE ERFSCHAT
Niet zo maar een roman. Een verhaal dat wakker schudt. Over menselijke verhoudingen. Over nalatenschap en wat dat van ons vraagt.
Over betrokkenheid en nog zo veel meer, waar onze samenleving dringend behoefte aan heeft. WILLEM DE BONDT Trainer/Executive Coach bij Plata Opleidingen | Schrijver en Dichter.